Een conflict op het werk, hoe ga je er mee om?

Dossier Werk

Al jaren loopt het misschien niet lekker tussen jou en je baas, of je leidinggevende. Of misschien is het pas sinds kort dat het niet lekker loopt. Maar inmiddels is het bijna geen werkbare situatie meer: er is een arbeidsconflict. Wat is het en wat kun je er nog aan doen?

Wat is een arbeidsconflict?

Een arbeidsconflict is een onenigheid (onopgeloste tegenstrijdigheid), zo groot dat mensen er gefrustreerd van raken en zich belemmerd voelen. Dit kan bijvoorbeeld zijn tussen jou en je baas, leidinggevende of misschien zelfs wel tussen medewerkers onderling.

Er worden dan bijvoorbeeld verschillende doelstellingen of methodes gehanteerd die zo dus danig tegenstrijdig zijn dat ze niet verenigd kunnen worden. Als je in zo’n conflict terecht komt zal vaak de afstand tussen jou en degene waarmee je het conflict hebt snel groter worden, bijvoorbeeld door geen communicatie, ziek melden etc.

Tips om een conflict op het werk op te lossen

Zit je nog aan het begin van een arbeidsconflict? Je kunt het zelf nog proberen op te lossen met onderstaande tips.

  • Blijf rustig en zo kalm mogelijk: Lukt het je niet om kalm te blijven? Neem een time-out en neem (heel even) afstand zodat je weer rustig en reëel kunt reageren. Sta ook eens stil bij hoe het voor de andere persoon is, uit welk oogpunt die persoon misschien wel of juist niet handelt. Er kan zomaar iets aan de hand zijn waarvan jij géén weet af hebt.
  • Meld het (dreigende) conflict zo snel mogelijk bij de leidinggevende, of bijvoorbeeld vertrouwenspersoon binnen het bedrijf alvorens het escaleert.
  • Probeer (weer) in gesprek te komen met diegene met wie je het conflict hebt, als je je ziek meldt en meer afstand er van neemt (niet meer met elkaar praat) wordt het probleem vaak alleen maar groter.
  • Neem contact op met de bedrijfsarts die kan dan ook proberen om jullie weer in gesprek te krijgen met elkaar om zo tot een oplossing te komen.
  • Dreigt er een conflict? Schrijf op hoe het is ontstaan en houd eventueel een logboek bij. Dus helpt later bij een bedrijfsarts of mediator om op zoek te gaan naar een oplossing.

Een gesprek over het conflict

Als je een gesprek hebt over het conflict met diegene waar je het conflict mee hebt, probeer daarin niet met de vinger te wijzen, aannames te doen of verhalen van anderen te gebruiken. Maar geef aan hoe het voor je voelt, wat het met je doet, en hoe je het in de toekomst graag zou willen zien. Een paar vragen die je voor jezelf vooraf aan zo’n gesprek op een rij kunt zetten:

  1. Wat doet de situatie met jou persoonlijk?
  2. Hoe zou je het graag anders willen zien?
  3. Wat kun je daarin zelf doen?
  4. Wat hoop je dat de ander gaat doen?
  5. Zijn er nog alternatieven?
  6. Gaat het om een juridisch conflict? Zorg dan dat je vooraf contact legt met een advocaat om te zien wat je rechten en plichten zijn.
  7. Bedenk een paar open vragen die je aan de persoon zelf kunt stellen zodat je ook helder kunt krijgen hoe de ander er in staat. Zoals “Hoe zie jij de situatie?”,  “Welke andere oplossingen zie jij nog voor deze situatie?”

Je kunt zo’n gesprek ook voorbereiden met iemand die je vertrouwt bijvoorbeeld je partner, familielid of een vriend of vriendin zodat je voor je zelf ook duidelijker krijgt.

Probeer in zo’n gesprek vooral open te staan voor elkaar, en naar elkaar te luisteren. Je kunt altijd een neutraal derde persoon erbij vragen die jullie eventueel helpt om het gesprek oplossingsgericht te houden. Zorg ook dat de afspraken worden genoteerd en dat jullie beiden achter staan door hem bijvoorbeeld te ondertekenen.

Doe zo’n gesprek niet even tussendoor, maar plan er gewoon een datum en tijd voor in zodat je in alle rust alles kunt bespreken.

Als je het niet meer zelf kunt oplossen, wat dan?

Als je er met de leidinggevende én de vertrouwenspersoon niet uit komt zijn er nog een paar mogelijkheden:

  • Schakel een mediator in: Zo kun je met een onafhankelijk persoon samen een eerste stap maken naar een oplossing. Een mediator kan ook al bij “kleine” conflicten worden ingezet om te voorkomen dat het groter wordt. Wees daarbij wel realistisch: iedereen zal wat water bij de wijn moeten doen, met een mediator beslis je alleen welk beetje water voor jou acceptabel is om bij de wijn te doen.
  • Neem juridische stappen: Dit is het allerlaatste redmiddel en is normaal gesproken natuurlijk niet wenselijk. Het eindigt vaak ik vele rechtzaken en het persoonlijke deel, het gevoel en de sfeer worden er vaak niet beter van. Neem dus pas echt in de uiterste gevallen de stap om het via de rechter aan te pakken.