Een zakelijk conflict, wat kan ik nog doen?

Dossier Zakelijk

Meestal zullen jij en je zakelijke partner(s) er wel uit komen maar soms lopen discussies hoog op: je raakt bijna in een zakelijk conflict. Hoe kun je zo’n conflict in eerste instantie voorkomen? Hoe kun je het conflict een halt toe roepen als je er al (bijna) in zit? En wat kun je doen als jullie het zelf niet meer op kunnen lossen?

Zakelijk conflict voorkomen

Als je een zakelijke relatie met iemand aan gaat is het belangrijk om van te voren overal goed over na te denken, een paar tips bij het aangaan van een zakelijke relatie en hoe je conflicten kunt voorkomen:

  1. Maak zo veel mogelijk duidelijke afspraken én leg ze vast, zodat jullie er later samen naar terug kunnen kijken om te zien wat jullie overeen gekomen zijn.
  2. En ja, punt 1 geldt ook, of  eigenlijk juist, vooral wanneer je familie (of vrienden) als zakelijke partner hebt. Ga vooraf samen zitten om duidelijke afspraken te maken, verantwoordelijkheden te verdelen (en deze dan ook te accepteren!) zodat daar later geen misverstanden over kunnen ontstaan.
  3. Laat contracten ook juridisch nakijken: Ook al begin je met goede intenties aan een zakelijke relatie, er kunnen soms vervelende conflicten ontstaan omdat een contract juridisch niet juist is. Een jurist kan vaak ook adviseren bij risico’s en valkuilen waar je nog niet aan gedacht had.
  4. Vergeet de algemene voorwaarden niet en laat ook die juridisch na kijken: Ook de algemene voorwaarden staan vaak aan de basis van zakelijke conflicten. Zorg dus dat deze altijd beschikbaar zijn (en meegegeven worden op de juiste momenten) én juridisch juist zijn. Anders kan de rechter deze tijdens een geschil misschien wel helemaal nietig verklaren.

Ga in gesprek!

Ben je de bovenstaande punten al voorbij? En zit je al (bijna) in een zakelijk conflict? Probeer dan in gesprek te gaan. Enkele tips bij zo’n gesprek:

  1. Plan zo’n gesprek snel in: stel het niet uit. Wanneer je een gesprek uitstelt zal het conflict alleen maar hoger op lopen. Vermoed je dus het begin van een conflict, trap op de rem en ga direct in gesprek.
  2. Geef kort en helder jouw standpunt(en) weer, én geef de ander ook de kans dit te doen waarbij beide partijen naar elkaar luisteren. Je kunt je standpunt voor het gesprek voorbereiden, en eventueel even met iemand anders oefenen. Geef dit ook aan bij de ander zodat jullie beide voorbereid op het gesprek komen.
  3. Kijk naar de toekomst, probeer te kijken hoe het voor in de toekomst opgelost kan worden. Alle verwijten uit het verleden tegen elkaar afwegen zorgt over het algemeen nooit voor een goede oplossing.
  4. Vraag een neutraal iemand bij zo’n gesprek te zitten die jullie kan ondersteunen om het gesprek oplossingsgericht te houden. Voorkom dat er vervolgens 10 man bij zit, maar alleen de mensen waar het conflict tussen speelt: te veel meningen kunnen het conflict alleen maar erger maken.

Wat te doen als je het niet zelf meer kunt oplossen?

Als jullie er samen niet meer uit komen, ook niet met bovenstaande tips dan zijn er nog een paar opties over:

  1. Juridische procedure: Het is natuurlijk mogelijk om via advocaten een juridische procedure in te zetten. Dit zijn vaak wel dure processen. Het is ook in sommige gevallen nog mogelijk procedures op te starten zonder rechter zoals: arbitrage of  een geschillencommisie.
  2. Zakelijke mediation: Als beide partijen er voor open staan is het mogelijk om een mediation op te starten. Er wordt dan samen met een mediator gekeken hoe het conflict naar tevredenheid van beide kan worden opgelost. Vaak gaat dit ook sneller dan een gehele juridische procedure.